One Radio
Image default
Marketing

Help je marketingteam

Het hebben van een marketingteam is enorm gunstig. Zij zullen jou helpen om je bedrijf zo goed mogelijk te promoten. Zo krijg je ook weer meer klanten en dus ook meer inkomen. Dat is iets wat elke bedrijf wilt. 

Daarom wil je wel een goed marketing team hebben die goed samenwerkt en hun taken uitstekend uitvoert. 

In plaats van over te gaan tot een grote herstructurering van het team, kun je je beter richten op het creëren van organisatorische wendbaarheid die hen in staat zal stellen zich beter aan te passen en beter in te spelen op veranderingen. 

In deze blog wordt er uitgelegd hoe je dit het beste kan doen. Het zal een flexibele manier van werken creëren en ook als eigenaar van het bedrijf zal het meer rust geven op de werkvloer. 

Goede workflow

Als je duidelijk zicht hebt op hoe het werk door je functie gaat dan kan je een volgende stap uitvoeren. Waar liggen de pijnpunten en waar liggen de knelpunten? Zodra deze bekend zijn binnen het team kan er besproken worden waarom deze er misschien zijn. Praat er vooral over met het team. Verander wellicht een aantal dingen zodat er bijna geen pijnpunten en knelpunten meer te noemen zijn. Bespreek dan ook wat er wel goed gaat. Kijk dan goed naar deze dingen en bespreek waarom deze dingen wel goed gaan. Wat kan je samen met je team doen om ervoor te zorgen dat deze punten goed blijven gaan en wat kan je doen om de knelpunten en pijnpunten te verminderen of misschien zelfs helemaal te verwijderen. 

Bespreek het vooral goed met je team en beslis samen wat jullie kunnen doen. 

Functie overschrijdende samenwerking

Marketing teams zijn vaak georganiseerd per capaciteit of functie. Als je je workflows al in kaart hebt gebracht, heb je een duidelijk beeld van waar teams afhankelijk van elkaar zijn. Als dat nog niet het geval is, begin dan met het uitvoeren van een vergadering of online meeting. Bepaal wie hierbij moeten zijn, wie niet en wat de functies zijn van deze mensen. Bereid een vergadering dan ook goed voor. 

Wie weet heeft de ene meer werk dan de ander en merk je dat de taken niet goed verdeeld zijn. In deze vergaderingen kan je daarachter komen en kan je bespreken wie wat kan gaan doen in de toekomst. Wie weet heeft iemand een hoge werkdruk door te veel werk, terwijl een ander zich verveelt en eigenlijk wat werk kan overnemen. Creëer dan ook een fijne sfeer voor je medewerkers, zodat ze weten dat er naar ze geluisterd wordt en dat ze dus ook hun mening durven te geven. Lees meer daarover op de Doelbewust succesverhalen

Werkvloer 

Dan is de sfeer op de werkvloer ook erg belangrijk. Is er nog werkruimte voor iedereen en is er genoeg apparatuur voor iedereen om mee te werken? Als je zelf niet zeker weet wat de situatie is en niet weet hoe je werknemers erover denken dan kan je een vergadering inplannen om dit te behandelen. Vraag aan je werknemers wat zij van de sfeer op de werkvloer vinden en laat ze goed hun mening geven. Stel vragen aan ze en stel ze op hun gemak. Noteer dan ook wat de mensen zeggen. Vraag vervolgens wat zij nog nodig hebben op de sfeer op de werkvloer verbeteren. Noteer deze oplossingen en bespreek ze. Als het reëel is en haalbaar is probeer dan deze oplossingen uit te werken en uit te voeren. 

 

https://doelbewust.nl/succesverhalen/

Gerelateerde artikelen

Animatie video in het onderwijs: leerzaam of kinderachtig?