Als verkopen je in het bloed zit

Wat doet een verkoopmedewerker? Jij bent het gezicht van de organisatie. In gesprek met de klant vertel je jouw mooiste verhaal over een dienst of product. Of je werkt bij een servicebalie of in een showroom. De klant luistert en bepaalt of hij interesse heeft. Wannéér hij dat bepaalt, hangt af van jouw verkoopvaardigheden. Deze vaardigheden leer je in de opleiding tot verkoopmedewerker.

Afwisselend werk

Als verkoopmedewerker promoot je producten, beantwoord je vragen van klanten en/of geef je face-to-face, per telefoon of e-mail informatie over het product of dienst. Jij bent de expert en je adviseert klanten op een servicegerichte, oprechte en vriendelijke manier. Je bent immers mede verantwoordelijk voor de verkoop van het product of dienst. In alles wat je doet, zegt of denkt werk je in belang van de klant.

Meedenken met de klant

Iedere klant is anders en jij herkent meteen met wie je te maken hebt. En wat wil de klant eigenlijk? Want verkopen is niet zomaar het aanbieden van een product of dienst. Om te achterhalen wat de behoeften van de klant zijn, verdiep je je in de klant. Tijdens het persoonlijk contact stel je je klantgericht op, stel je open vragen en toon je oprechte interesse. Jij hebt immers dé oplossing voor het probleem van de klant. Als verkoopmedewerker ben je dan ook niet te opdringerig en toon je altijd respect. Heb je daarnaast nog je kennis over de producten en diensten van jouw bedrijf op peil, dan zal de klant eerder tot aankoop overgaan. 

Beurs, evenement of winkel

Als verkoopmedewerker kun je op veel plekken aan de slag. Meestal in winkels, maar ook op evenementen of beurzen. Je vindt verkoopmedewerkers ook bij een informatiebalie, receptie of showroom. Kortom: als jij je optimaal kunt verplaatsen in het hoofd van de klant, dan kun je overal terecht.