Morris zijn eerste auto, de Morris Oxford

MG is terug op de Nederlandse markt. In 2007 werd het gekocht door SAIC Motor uit het Chinese Shanghai. Binnen Europa zijn Noorwegen en Nederland de eerste landen waar MG is gelanceerd. Het is een comeback na 15 jaar.

Geschiedenis

In de schuur bij zijn ouderlijk huis begon William Morris een fietsenreparatiebedrijf, een lucratieve handel in die dagen vanwege de slechte kwaliteit van de wegen. Maar hij dacht meer te kunnen verdienen als hij met zelfgebouwde fietsen aan wedstrijden mee kon doen, om die uiteraard te winnen. Hij werd een succesvolle wielrenner die  vele wedstrijden won.

In 1910 bouwde Morris zijn eerste auto, de Morris Oxford, voorloper van de MG. Wel was deze auto een samenraapsel van diverse merken, feitelijk deed Morris uitsluitend de assemblage. Ook in latere tijden is dit zo gebleven, alleen werden steeds meer toeleveranciers door Morris overgenomen.  De auto’s waren zeer betrouwbaar, waardoor ze een goed imago hadden opgebouwd. 

SAIC

De afkorting SAIC staat voor Shanghai Automotive Industry Corporation. SAIC Motor is in de loop der jaren uitgegroeid tot een bedrijf van een enorme omvang. SAIC produceerde in 2018 meer dan zeven miljoen auto’s. Dat aantal komt in de buurt van de totale productie van de Volkswagen Group, die ongeveer tien miljoen auto’s bouwt. Het marktaandeel van SAIC in China bedraagt 24 procent.

SAIC Motor bouwt auto’s van haar eigen merken (MG, Roewe en Maxus) en voor anderen (Volkswagen, Iveco en General Motors). SAIC Europe heeft voor Nederland slechts één dealer benoemd, Van Mossel.

MG

MG is een van de merken van SAIC Motor. Na het faillissement van het Engelse kwam de merknaam in 2007 in handen van SAIC Motor. Zij hebben grootse plannen met MG en wil het merk gebruiken om auto’s op de Europese markt te verkopen. MG Private Lease kan de chinezen helpen om sneller te groeien. 

ZS

Het model, ZS EV genaamd wordt aangeboden voor een bijzonder scherpe prijs. De MG ZS EV is in 2 uitvoeringen gelanceerd: de Comfort en de Luxury versie. De Comfort uitvoering is standaard uitgerust met 16 inch lichtmetalen velgen, een navigatiesysteem met 8,0 inch touch screen plus telefoon connectie en adaptieve cruise controle.

Het is niet de goedkoopste elektrische auto die in ons land te koop is, maar wel de voordeligste in zijn klasse (B segment SUV). De crossover biedt veel voor weinig, zonder dat je het idee hebt dat je daarvoor op andere gebieden iets inlevert.

De Private Lease van een Elektrische auto is aantrekkelijk voor iedereen die de voordelen van de elektrische auto kent.

De ZS ziet er qua vormgeving zeker niet onaardig uit, maar is nu ook weer niet de grote aandachtstrekker. De nieuwe modellen worden ontworpen in Longbridge (Engeland), waar zich nog altijd het hoofdkantoor, de designafdeling en een R&D-departement van MG bevinden. Het interieur oogt erg klassiek, zonder bijzondere stijlkenmerken. De kunststoffen zijn qua look en feel allemaal van de harde soort.

Ook bij MG ZS Private Lease kan er geprofiteerd worden van belasting voordelen voor consumenten.

De MG ZS is betaalbaar (zeker voor een elektrische SUV). Binnenin zijn de gebruikte materialen van degelijke kwaliteit en ook de bouwkwaliteit is ronduit goed te noemen. Verwacht echter geen Duitse afwerking, en zelfs niet de afwerking die we van Koreaanse of Japanse concurrenten gewoon zijn. 

EHS

De MG EHS is het tweede model dat het voormalig Britse en nu Chinese merk in Nederland verkoopt. De combinatie van ruimte, uitrusting en afwerking is top. In tegenstelling tot de volledig elektrische ZS is de EHS een plug-in hybride. Qua uitrusting en personalisatie is er niet veel te kiezen. De standaarduitrusting is daarentegen wel heel riant.

Plug-in hybrides helpen om heel erg zuinig te rijden op korte stukjes. Vroeger waren dat écht kleine stukjes omdat de accu je niet verder hielp dan een kilometer of 20. Maar inmiddels lijkt 50 kilometer de nieuwe ondergrens.

Anders dan bijvoorbeeld de volledig elektrische Aiways U5 heeft de MG EHS Plug-in Hybrid geen opvallend eigen design.

MG EHS Private Lease is een manier om zonder spaargeld in een nieuwe auto te kunnen rijden.

De EHS is een plug-in hybride SUV die qua formaat vergelijkbaar is met de Volkswagen Tiguan en Ford Kuga. De EHS staat wordt geleverd Met een 1,5-liter viercilinder turbo met 162 pk en 250 Nm die samenwerkt met een 122 pk en 230 Nm sterke elektromotor. Samen zijn ze goed voor een systeemvermogen van 258 pk en 370 Nm. De accucapaciteit bedraagt 16,6 kWh, waarmee de SUV in theorie 52 kilometer elektrisch moet kunnen afleggen.