Komt er iemand voor je werken of ga je iets verhuren? Dan is het belangrijk om een goed contract op te stellen en de afspraak op papier te zetten. Misschien is het niet het eerste waar je aan denkt als je een bedrijf hebt gestart, maar het is beter om eerder een contract op te stellen dan discussies achteraf te krijgen die kunnen leiden tot een rechtszaak. Lees in deze blog tips om een goed contract op te kunnen stellen.
Tip 1: Maak een schriftelijk contract.In Nederland is een mondelinge overeenkomst ook een geldige overeenkomst en daarmee rechtsgeldig. Echter als de andere partijen de afspraken niet goed nakomt of als er discussies ontstaan over de gemaakte afspraken, kan een schriftelijk contract een belangrijk bewijsstuk zijn om conflicten te voorkomen.
Tip 2: De verwachtingen.Bedenk van tevoren goed wat er wordt verwacht van jou en de andere partij. Waarom maken jullie deze afspraak, wat is het doel van de afspraak en in welk termijn moet de afspraak afgehandeld zijn? Dit zijn allemaal zaken om te bespreken met de ander en te vermelden in het schriftelijke contract. Neem ook in het contract op wie er bevoegd is om beslissingen te maken en het bedrijf te vertegenwoordigen. Anders loop je het risico dat het contract ongeldig kan worden verklaard.
Tip 3: Benader advocatenkantoren.Een overeenkomst hoeft niet door een jurist opgesteld te worden om ook rechtsgeldig te zijn. Je kunt er ook voor kiezen om het schriftelijke contract zelf op te stellen. Echter moet je wel bedenken dat er een grondige kennis van de wet wordt vereist om een goede maatwerkovereenkomst te kunnen opstellen. Er zijn verschillende wetsartikelen die van toepassing zullen zijn op jouw bedrijf en de overeenkomst. Hierdoor is het handig om een advocatenkantoor in dienst te nemen. Je kan verschillende advocatenkantoren dicht in jouw buurt benaderen. Als je bijvoorbeeld in Eindhoven woont kun je een advocatenkantoor in eindhoven benaderen, zodat zij je van dichtbij kunnen begeleiden in het opstellen van het contract. |
https://openlegal.nl/ |